Hoe mindful ben jij vandaag?

Na een drukke werkdag rijd je in je auto richting huis. In je hoofd komt de dag nog eens voorbij. Wel naar, die opmerking van die ene collega. Oh chips, ben ik nog vergeten dat ene mailtje te sturen! Ondertussen bedenk je wat er ook alweer op het menu staat voor vanavond, maak je in gedachte een boodschappenbriefje, zie je een berg was voor je die je nog moet draaien en flitst de topotoets door je hoofd die nog geoefend moet worden door je zoon.

Net wanneer je ontdekt dat je de auto hebt geparkeerd voor het huis waar je al 3 jaar niet meer woont, schiet je te binnen dat je dochterlief van dansles zou halen op de weg naar huis… Hoe mindful was jouw dag vandaag?

De automatische piloot, we hebben er allemaal wel eens last van. Zeker wanneer je vermoeid bent en we het drukker hebben dan normaal. De kunst is om ook dan in het hier en nu te blijven, in het moment. Makkelijk gezegd natuurlijk, maar hoe doe je dat dan?

 

Hieronder drie tips!

  • Let gedurende de dag eens wat vaker op je ademhaling. Voel waar je ademhaling zit, hoog bij je borst, laag in je buik, adem je rustig, of juist onrustig? Wanneer je rechtop gaat zitten, ontspannen, maar wel alert, controleer je je houding. Ben je echt helemaal ontspannen, of zijn er lichaamsdelen die gespannen aanvoelen? Span je bijvoorbeeld je kaaspieren aan, voelen je schouders alsof ze op slot staan, of houd je krampachtig je ademhaling vast in je buik. Probeer je spieren te ontspannen. Doe dit door in te ademen door je neus en tijdens het uitademen, door je mond, je spieren los te laten.
  • Kom van je zolderkamer! Wanneer je het lichaam vergelijkt met een huis, kun je concluderen dat we met enige regelmaat op onze zolderkamer verblijven. Daar kun je uren zitten piekeren. Kom uit je hoofd, voel je lijf en zorg dat de boel gaat stromen! Stamp een paar keer goed met je voeten op de grond. Voel je ze tintelen? Knijp even in je kuiten, sla een paar keer op je bovenbenen en ontdek dat je een heel lichaam hebt, niet alleen je hoofd!
  • Laat je energie weer stromen. Overal is energie, ook in de lucht om je heen. Ga eens rechtop staan, met je voeten op heupbreedte, span even al je spieren aan en laat ze dan weer los. Sluit je ogen en beeld je in (visualiseer) dat je via je kruin de energie om je heen inademt. Je kunt het visualiseren makkelijker maken door de energie te zien in bijvoorbeeld een kleur, of in de vorm van witte rook of sterretjes. Tijdens het inademen via je kruin, laat je de energie stromen tot aan je navel (of hoe ver je kunt komen) en tijdens het uitademen laat je de energie verder stromen tot aan je voeten, waar het vervolgens weer de aarde in gaat. Het kan zijn dat je tijdens het in of uitademen stuit op een blokkade. Zie het als een hoopje kiezelstenen, dat de stroming in een beek blokkeert. Dit is geen enkel probleem, blijf rustig door ademen. Oefening baart kunst! Hoe vaker je dit gaat doen hoe beter je het kunt laten stromen. Eerst komen er een paar druppels tussen de kiezels door, vervolgens neem je wat zandkorrels mee, om uiteindelijk de blokkade op te heffen en de kiezels mee te nemen met de stroming… Geduld is een schone zaak 😉

Lijkt het je leuk hier eens een workshop over te volgen, kijk dan eens bij Mama Relax. In vier lessen van 1 1/2 uur gaan we ontdekken hoe je vanuit je hoofd terug in je centrum kunt komen. Hoe je hierdoor beter in je eigen kracht kunt staan. Dat je kunt voelen welke energie van jou is en wat van de ander en dat je kunt leren die energie die je overneemt van een ander, bij de ander te laten. Hoe je door mindful te zijn, beter bij jezelf kunt voelen wat je wilt en hoe je het wilt, door weer contact te maken met je binnenste, je Spirit!

Ik wil graag meer informatie over ‘Mama relax!’ 

Ik zou het fijn vinden wanneer je dit artikel zou willen delen, op die manier hoop ik de mensen te bereiken die er iets aan hebben. Ik ben je heel dankbaar!

 

Liefs Estherhart 1

 

 

 

 

[mc4wp_form]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *